Al 20 jaar de nieuwssite voor Genemuiden!
20 september 2024 t’ Olde Staduus
Agenda
Van Dijk Heftrucks (tijdelijk)

Tips voor uitbreiding naar de Duitse markt

Geplaatst op: 23 augustus 2024

(Adv.) De Duitse afzetmarkt is een van de grootste van Europa. Met meer dan 83 miljoen inwoners is de Duitse economie heel interessant voor veel buitenlandse bedrijven en organisaties. Ook steeds meer Nederlandse bedrijven en organisaties hebben de ambitie om hun afzetmarkt uit te breiden over de Duitse grens. Maar hoe doe je dat precies? En wat zijn belangrijke zaken waar je met uitbreiding op moet letten? Het antwoord op deze vragen en meer vind je in dit artikel, want wij geven een paar handige tips voor uitbreiding naar de Duitse markt.

Gunstige factoren

Zoals we hierboven al hebben genoemd, is de Duitse afzetmarkt de grootste van Europa. Het is dan ook niet zo gek dat veel buitenlandse bedrijven en organisaties terrein proberen te winnen met hun producten en diensten. Maar niet alleen de grootte van de afzetmarkt van Duitsland is een gunstige factor voor Nederlandse bedrijven en organisaties. Ook de culturele en economische overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland spelen een belangrijke rol. Daarnaast kunnen we er natuurlijk niet omheen dat Nederland de langste landsgrens deelt met Duitsland en dat de infrastructuur tussen beide landen ook een gunstige factor is. De eerste tip die we willen meegeven luidt: doe voorafgaand aan de praktische zaken eerst een beetje onderzoek in de Duitse economie. Hoewel Nederland en Duitsland veel overeenkomsten kennen, zijn er ook een aantal grote verschillen op het gebied van regionale verkoop en bijvoorbeeld functiebeschrijvingen.

Stel je doelen duidelijk op

Je wilt als ondernemer of hoofd van een organisatie uiteraard dat je doelen over de Duitse grens worden bereikt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een bepaald aantal verkopen wilt halen, dat je meer naamsbekendheid in Duitsland wilt genereren of dat je of dat je meer Duitse contacten wilt opbouwen. In ieder geval is het belangrijk om dat helder voor ogen te hebben. Onze tweede tip luidt daarom: stel je doelen duidelijk op. Zo weten jij, je werknemers en de Duitse klant straks goed waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. Natuurlijk heb je hier Duits personeel voor nodig, zoals een Duitse sales manager die bijvoorbeeld alles weet over de verkoop van producten en diensten in Duitsland.

Schakel een recruiter in

De Duitse afzetmarkt mag dan misschien heel aantrekkelijk zijn, maar de krappe Duitse arbeidsmarkt is dat zeker niet. De krapte van de Duitse arbeidsmarkt maakt het namelijk nog moeilijker om Duits personeel te vinden en Duits personeel is onmisbaar bij het succesvol aanbieden van Nederlandse producten en diensten. Gelukkig is hier een oplossing voor. Onze derde tip luidt dan ook: schakel een recruitment specialist in. Zo laat je het werven en selecteren van bijvoorbeeld een sales manager of een Duitse directeur over aan de professional die de weg weet in de krappe Duitse arbeidsmarkt. Kort samengevat, is het goed om je eerst in te lezen in de Duitse economie, vervolgens je doelen op te stellen en een recruiter in te schakelen voor het werven en selecteren van Duits personeel.

Gepubliceerd door Robert Jansema
Van Dijk Containers 500